2022-12-17 Zwaluw VFC JO17-1 - Haarsteeg JO17-1 (7-0)

21-12-2022

Na vier aardige wedstrijden, weliswaar tegen de mindere goden in deze competitie zou het vandaag moeten gebeuren in Vught tegen Zwaluw VFC waarvan twee maanden geleden voor de beker nipt met 1-2 thuis werd verloren. Vorige week was het guur, erg guur maar vandaag was het zo koud dat zelfs de geldautomaat bij het pinnen al min aangaf.
De mannen van JO17-1 moesten maar zorgen dat de toeschouwers het middels het applaudisseren warm zouden krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, Zwaluw VFC voldeed hieraan. Zeven jaar geleden speelde ene Co Adriaanse, coach van FC Twente het zgn. kerstboomsysteem. Haarsteeg, zeer tegen de zin van beide coaches, het kerststalsysteem. No. 1 in de kribbe, geflankeerd door een Engel aan de linkerzijde een paar herdertjes daarvoor; op het middenveld nog wat werkezels en voorin links en rechts wat makke schapen en in de spits een rendier. Dit gadegeslagen door een paar wijzen aan de oostzijde waar voorheen de tribune gedrapeerd was.
Al na 4 minuten ging het al gruwelijk mis. Een vrije trap werd door doelman Nick v. O. verkeerd beoordeeld waarna de 1-0 een intikker werd. Geluk bij ongeluk, de scheids, of de goede Haarsteeg linesman had iets gezien. Het doelpunt werd ongeldig verklaard. Een minuutje later toch prijs, nu werd er over de bal gemaaid (1-0). Het doelpunt werd ergerlijk op Braziliaanse wijze gevierd. Na 7 minuten eindelijk een aanval van Haarsteeg. Gelijk Ranomi Kromowidjojo in de vrije slag werd er door Teun al sprintend wat lucht weg geklauwd, maar toegegeven, het had effect. Vlak voor de hoekvlag werd de bal veroverd. Maar dan? Zwaluw bleef sterker en Nick moest met een mooie save Haarsteeg voorlopig redden. In minuut 13, ook dat nog, speelde Tycho voor goede herder. Op 5 meter afstand werd Zwaluw aangespeeld (2-0). In de 22ste minuut weer een standaardsituatie; hoekschop voor Zwaluw. Gemakshalve werd er maar over de bal getrapt (3-0). Drie minuten later deed Ivar het nog eens dunnetjes over (4-0). Aan de zijkant werden ze gek. De dug-out was de schlemiel, maar die kon er ook niets aan veranderen. Het was helaas nog niet gedaan, de gifbeker moest helemaal leeg. In minuut 27 nog een weggeef kopballetje van Ties (5-0). Het dreigde uit de klauwen te escaleren want Haarsteeg bakte er in de eerste helft geen poep van. Het speelde alsof de avond ervoor voldoende aan Bacchus was geofferd. Alleen een kopballetje van Teun zorgde voor een beetje gevaar. Het gebrek aan communicatie begon zich op te spelen. Misschien iets voor de aanvoerder om dat op zich te nemen.
Haarsteeg begon de tweede helft aardig te voetballen. De donderspeech had wellicht een beetje geholpen. Tot overmaat van ramp moest Stijn na tien minuten met een blessure opgeven. Langzaam maar zeker kwam Zwaluw weer in zijn spel. Teun had een aardige kans om nog iets terug te doen maar na een big bang met de doelman werd met een vrije trap tegen gestraft. Nick had nog een paar geweldige reddingen maar moest in de 60ste minuut lijdzaam toezien dat een hard schot half-en-half gekeerd er toch nog in vloog (6-0). Het werd zelfs nog 7-0 toen Daan een kopbal verkeerd raakte.
Gauw vergeten deze fase. Op naar 2023 met nieuwe kansen. Het allerbeste toegewenst.