Vertrouwenspersonen

Bij wie kan je terecht?

VV Haarsteeg doet er alles aan om een veilige omgeving te creëren voor alle leden. Hierdoor wordt een actief en preventief beleid gehanteerd om (seksueel) grensoverschrijdend gedrag in het vrijwilligerswerk te voorkomen.

Eén van de zaken die hierin is geregeld is het aanstellen van een vertrouwenspersoon:
Een vertrouwenspersoon is iemand waar je terecht kunt als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag. Denk aan structureel ongewenste opmerkingen, aanrakingen, onnodige ontkleding of bijvoorbeeld iemand zonder toestemming betrekken bij seksuele handelingen.
De vertrouwenspersoon is aanspreekpunt voor vragen, vermoedens, meldingen en klachten rond seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag. Spelers, ouders, vrijwilligers en bestuursleden kunnen (eventueel anoniem) een melding doen bij de vertrouwenspersoon.

De taken van een vertrouwenspersoon bestaan onder andere uit:

• Het verzorgen van eerste opvang van leden die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben.
• Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
• Het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures of aangifte.
• Het desgewenst begeleiden, als een lid de zaak aan de orde wil stellen bij het bestuur van de vereniging.
• Het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties.
• Het adviseren van het bestuur bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
• Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag.

Een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van leden, óók naar het bestuur. Er is een geheimhoudingsplicht.

Bij onze voetbalvereniging hebben we 2 vertrouwenspersonen.

Lenneke Zuijdwijk woont samen in Haarsteeg, heeft een zoon van 12 in de JO13-2. Daarnaast 2 bonuskinderen waarvan de jongste voetbalt in de JO10-1.
Lenneke werkt als verpleegkundige en weet daardoor goed wat een geheimhoudingsplicht inhoudt.
Lenneke is makkelijk aanspreekbaar en probeert iedereen zo goed mogelijk te helpen. Zij is te bereiken op 06-46141225

Pim van Heuven is al 5 jaar vertrouwenspersoon bij onze vereniging. Hij is getrouwd, heeft 2 dochters van 12 en 18 en een zoon van 15 die voetbalt in de JO17-1 van onze vereniging.
In het dagelijks leven is Pim HR professional en weet discreet en integer de eerste hulp te bieden als er zich een incident of melding voordoet. Hij is bereikbaar op 06-10485957

Daarnaast zal de vereniging voor alle vrijwilligers, die in een trainers- of leidersrol zitten een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen. Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat het vervullen van een specifieke taak of functie géén bezwaar vormt. Een VOG wordt aangevraagd door de vereniging bij het Ministerie van Veiligheid.