Van de voorzitter

Money league

Voetbal op het hoogste niveau is geen kampioenenbal meer, maar is een Money League geworden. Na de enorme tv-deals heeft een Engelse degradatie kandidaat in de hoogste klasse, de Premier League, meer inkomsten dan Ajax of PSV. Ze kopen alle top talenten van het Europese vaste land op. De rijken worden rijker en de arme zakken verder door. Financial fair play is steeds verder uit beeld. Nederland loopt de kans om in de komende jaren haar kampioen niet meer rechtstreeks in de Champions League te kunnen laten spelen. Plaatsing zal dan gaan afhangen van zeer moeilijke voorronden tegen andere kleintjes.

- gemiddeld inkomen speler
  Barcelona 5.500.000 Euro (hoogste Europese begroting)
  Ajax 400.000 Euro (hoogste Nederlandse begroting)

In de apenrots van het voetbal zet zich dit financiële systeem naar beneden door. Topclubs in Nederland kopen twee maal per jaar de toptalenten van hun concurrenten op. Waarop deze lager gepositioneerde clubs zich met de verkregen Euro's weer melden bij de laag daaronder, enzovoort.

- gemiddeld inkomen
  Jupiler League, Eerste Divisie, 30.000 - 40.000 Euro

En zo komen we via de noodleidende Eerste divisie in het amateurvoetbal terecht. De Topklasse is daar het paradepaardje. Deze klasse gaat de Tweede Divisie heten en wordt de brug tussen amateur en betaald voetbal. Hier spelen de toptalenten van het amateurvoetbal. Steeds vaker aangevuld met spelers uit de Eerste Divisie die met 2 keer trainen en een wedstrijdje voetballen een serieuze aanvulling op hun inkomen ophalen, naast een carrière buiten het voetbal om. De piramide daalt daarna door via Hoofdklasse naar 1e, 2e, 3e, 4e en tenslotte 5e klasse.

- gemiddeld inkomen amateurvoetbal (bron: Luc Binnendijk mei 2013)
  Topklasse 12.000 - 13.000 Euro
  Hoofdklasse 10.000 Euro
  1e Klasse 7.000 Euro
  2e Klasse 2.000 Euro

Een selectie van een gemiddelde Tweede Klasser kost al gauw 50.000 Euro, waarbij de topteams in deze klasse hier nog wel een schepje bovenop doen en een begroting voor het eerste team van 100.000 Euro passeren.
In de 2e Klasse speelde Haarsteeg 6 jaar met eigen jongens. Een mooie ervaring, maar tegen betalende verenigingen een moeizame strijd.
Inmiddels speelt ons eerste team na degradatie met veel plezier in de 3e Klasse. Mooie derby's tegen Nieuwkuijk en Vlijmense Boys vallen ons ten deel, met 700 a 800 bezoekers langs de lijn. Prima ervaring voor onze ras amateurs.

Dat een kleine bovenlaag van zijn sportieve hobby een beroep maakt is te billijken. Maar dat breedte sport amateurvoetbal al jarenlang bol staat van verenigingen die spelers betalen om in hun eerste team te spelen, wordt gedreven door persoonlijke ambities van bestuurders. Prestatief voetbal wordt door hen vertaald naar het jaarlijks inkopen van een half nieuw eerste team. Ingekochte spelers zonder clubbinding, behalve de pegels.

Eigen jeugdspelers die 12 jaar de gang langs de selectieteams van F naar A hebben gemaakt hebben bij deze verenigingen over het algemeen het nakijken. Ze komen in het beste geval nog in het tweede team. Het selectieniveau binnen de eigen vereniging haalt het niet met de regio van 30 a 40 kilometer om de vereniging heen, waar altijd wel betere spelers te vinden zijn. Tegen betaling.

Haarsteeg kiest voor Amateurvoetbal met een hoofdletter A. De vereniging wordt gezien als een gemeenschap, waarin gesport wordt en vriendschappen voor het leven worden gesmeed. Waar vrijwilligers weten dat hun inzet gratis wordt geleverd voor het Amateurvoetbal. Het voorkomt scheve gezichten en schept een band. In dit Amateurvoetbal kan ieder clubtalent zijn/ haar droom waarmaken en heeft een faire kans om uit te komen voor het eerste team.

Het streven blijft om met ons Amateur mannen team in afzienbare tijd weer op te promoveren naar de 2e Klasse. De ambitie van VVHaarsteeg blijft natuurlijk om zo hoog mogelijk te spelen, maar dan wel met eigen jongens.