Alcoholbeleid VV Haarsteeg

07 oktober 2019

Sinds 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens voor alcohol 18 jaar. Dat betekent dat sportkantines (maar ook supermarkten, slijterijen en horeca) geen alcohol mogen verkopen aan mensen onder de 18 jaar. Wie zelf onder de 18 is, mag geen alcohol bij zich hebben of drinken in openbare ruimten. Daar vallen sportverenigingen onder, maar ook de straat, het café, parken, buurthuizen enzovoorts. Aansluitend op de wet heeft de gemeente de lokale verordening aangepast die onze vereniging nodig heeft om alcohol te mogen schenken.

Wat gebeurt er op onze vereniging?

Af en toe wordt er nog steeds alcohol geschonken aan leden en bezoekers die jonger zijn dan 18 jaar. Om deze reden willen we een altijd zaken onder de aandacht brengen:

• Het is niet toegestaan alcohol te kopen voor een jongere die nog geen 18 jaar is;
  • De regels zijn zichtbaar bij de bar;
  • Het zelf meenemen van alcoholische dranken is (nog steeds) niet toegestaan;
  • Ons kantinepersoneel zal bij twijfel over de leeftijd vragen naar een identiteitsbewijs.

Controle door de gemeente Heusden

De gemeente Heusden controleert of verenigingen zich aan de wet houden. Onze vereniging kan een boete krijgen wanneer wij toch alcohol verkopen aan leden en bezoekers onder de 18 jaar. Ook kunnen jongeren onder de 18 jaar die op het terrein of in de gebouwen van de vereniging alcohol bij zich hebben, een boete krijgen, ook als het flesje of blikje gesloten is. Zij hebben dan alcohol in hun bezit in de openbare ruimte en dat is strafbaar onder de 18 jaar. Onze vereniging moet zich natuurlijk aan de wet houden. En wij als VV Haarsteeg willen de boodschap dat het normaal is om onder de 18 jaar geen alcohol te drinken van harte ondersteunen. Wij verwachten dat alle leden en bezoekers hun medewerking verlenen en begrip en support tonen aan ons kantinepersoneel die dit mede uit moeten voeren.

Hoe hoog zijn de boetes?

Boete voor alcoholbezit alcohol onder 18 jaar

Ben je onder de 18 en word je betrapt met alcohol op een openbare plek? Dan loop je risico op een taakstraf of een boete. Deze boete is €47,50 als je tussen de 12 en 16 jaar bent. Ben je 16 of 17 jaar? Dan is de boete €95. De boetebedragen zijn exclusief administratiekosten. Deze boetes zullen door de betrokkenen moeten worden betaald en dus niet door VV Haarsteeg.

Geldt dit alleen voor sportverenigingen?

Nee, dit gaat ook gelden voor andere verenigingen. En natuurlijk ook voor de horeca, supermarkten, slijterijen, scholen etcetera.

Besteedt de gemeente aandacht aan deze nieuwe wet en de verandering dat het eigenlijk niet normaal is als je voor je 18e drinkt?

In de gemeente Heusden worden ook het komend jaar een aantal initiatieven genomen om de nieuwe wetgeving en de campagne kracht bij te zetten. Verschillende partijen worden daarbij betrokken, zoals de horeca, scholen en ook de sportverenigingen. Ook zullen jongeren onder 18 jaar en hun ouders geïnformeerd worden over de boete die nu ook aan gebruikers zelf kan worden gegeven. De gemeente vindt het een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te voorkomen dat jongeren onder 18 jaar alcohol kopen en drinken.

Wij zijn trots om te melden dat Bas Verbunt het co-voorzitterschap op zich gaat nemen. Samen met Joren gaat hij de taken van voorzitter… Meer >