Van de voorzitter

De laatste klap van de hamer

In november valt de laatste spreekwoordelijke klap van de hamer onder de huidige voorzitter van VVHaarsteeg. Na 21 jaar vrijwilligerswerk bij onze vereniging, waarvan 15 jaar bestuurswerk en 6 jaar voorzitterschap, stopt Peter de Bruijn tijdens de algemene ledenvergadering dit najaar. Even terugkijken en vooral vooruit zien.

" In 1994 kwam ik met mijn zoon Sam voor het eerst het sportpark Haarsteeg opgelopen. Ik ging hem aanmelden om te spelen bij de F-jes. Al snel werd ik opgemerkt door Henk Spierings, die een leider zocht van dit F-team. De koorts van de wedstrijddag was een fijne ervaring, die ik jaren heb gevoeld als leider en hier en daar als trainer van de F tot en met de B-jeugd teams. De sfeer in de kleedkamer, het samen beleven van de wedstrijd is werkelijk het mooiste in een voetbalvereniging. Toen het werk in het bestuur meer tijd in beslag ging nemen was er geen tijd meer voor elftalbegeleiding. Ik heb dat als een verlies ervaren. Hoe leuk het bestuurwerk ook is, met een team de wedstrijden, de competitie ervaren is werkelijk prachtig. Vooral de reizen die we met de teams naar Idstein in Duitsland, Birmingham/Londen in Engeland en Hasselt in Belgiƫ organiseerden, waren kersen op de cake." , aldus de voorzitter.

In de afgelopen 15 jaar steeg het ledental van 650 naar 1000 leden. Werd er druk onderhandeld met de gemeente over velden, kleedkamers, parkeergelegenheid en tenslotte over een geheel nieuw gebouw. "Ik heb die periode als zeer vruchtbaar ervaren. We hebben als bestuur veel voor elkaar gekregen. Enerzijds door vasthoudendheid van het bestuur en vele uren spreken, inspreken in de gemeenteraad, brieven schrijven en lobbyen. Maar ook door een positieve houding van gemeente Heusden. We hebben een goede band opgebouwd met verschillende ambtenaren, de gemeenteraad en opeenvolgende wethouders. In deze tijd heet dat netwerken. Het ging gewoon om vele contacten met mensen om ons heen", aldus de Bruijn.

De vereniging heeft nu een prachtige basis. Een goede opbouw met teams, een van de mooiste amateurvoetbal accommodaties in de omgeving en een fijne sfeer binnen de vereniging. En nog steeds een stevige vrijwilligersbasis, ook al moeten we blijven zoeken om nieuwe vacatures weer in te vullen. "Natuurlijk is het stil waar het nooit waait. Dat geldt ook voor onze vereniging.  Sommige gebeurtenissen vormden wat eelt op de ziel van mij als voorzitter en van het bestuur. In dit opzicht heeft dit bestuur grote indruk op mij gemaakt. Onnoemelijk veel tijd hebben we gestoken in lastige onderwerpen, zoals financiĆ«n, bouwen, organiseren, sanctioneren, vieren en nog veel meer. Het onderlinge verbond dat dit bestuur samen heeft is groot. Hoe hoog de golven ook waren, het bestuur vond telkens weer uitwegen en steunden haar medebestuurders door dik en dun. Deze solidariteit is zeer noodzakelijk voor bestuursleden en haar voorzitter", vindt Peter de Bruijn.

VVHaarsteeg 2.0 is een onderwerp dat het bestuur momenteel bespreekt. Hierbij komt de vraag naar voren of we in deze tijd nog steeds het vrijwilligersmodel voor verenigingen uit de vorige eeuw kunnen handhaven. Iedereen heeft het druk, vrijwilligerswerk is minder vanzelfsprekend geworden en omdat contributie wordt betaald, verwachten leden en ouders dat de zaken binnen de vereniging goed voor elkaar zijn. En terecht, maar niet altijd zomaar uitvoerbaar. Meerdere verenigingen experimenteren met betaalde krachten zoals verenigingsmanager, kantinebaas, scheidsrechtervergoedingen en nog veel meer. Dit om greep te houden op de processen binnen de club. Dit gaat natuurlijk gepaard met grotere investeringen, die in deze tijd waarin sponsoren wat voorzichtiger zijn geworden niet altijd gemakkelijke betaald kunnen worden. In deze modernisering 2.0 ligt een mooie uitdaging voor een nieuwe voorzitter en het bestuur.

En dan de core business: het voetbal. VVHaarsteeg gaat komend jaar samenwerken met een voetbalschool om alle jeugdtrainers te verbeteren. Hiervan kunnen niet alleen de trainers, maar uiteraard ook de teams en individuele spelers van profiteren.  De Bruijn: "Voetbal is prachtig. Ik heb spelers en teams zich zien ontwikkelen. Dat is de essentie van de sport. Als dat dan ook gebeurt in een fijne en vriendschappelijke atmosfeer, dan is voetbal een hobby voor het leven. Het meiden/vrouwenvoetbal, G-team en 35plus voetbal hebben hierin een extra positieve bijdrage geleverd. Voetbal is van mensen en daar moet VVHaarsteeg de komende jaren vooral in blijven investeren. Ik zal na mijn voorzitterschap onze vereniging uiteraard goed blijven volgen. Met veel plezier kijk ik uit naar het derde jaar van onze huidige hoofdtrainer, die heeft aangegeven dat dit het jaar van het oogsten wordt. Dat belooft nog wat."