Van de voorzitter

"Ik betaal toch contributie ..?"

Een prikkelende opmerking die soms langskomt bij onze vereniging. De vraag wordt gesteld door een lid of een ouder van een lid. Aanleiding is het ongenoegen over het feit dat er iets niet goed geregeld is in de vereniging. Bij voorbeeld bij het ontbreken van een trainer op een team. Natuurlijk is dat heel vervelend en moet het zo snel mogelijk en goed opgelost worden. Naar mijn mening wordt op dat moment wel over het hoofd gezien dat niet zij, maar wij de vereniging zijn. We bestaan namelijk voor 99% uit vrijwilligers. Het zijn de ouders, leden, bewoners van onze dorpen die het hartstikke leuk vinden om een stukje van hun vrije tijd in onze mooie vereniging te steken, bijvoorbeeld door een team te trainen, te begeleiden, de vlag langs de lijn te hanteren en zoveel meer.
De vraagsteller over de contributie vindt blijkbaar dat er een product is gekocht dat geleverd moet worden. Zo doe je dat ook in de winkel. Je betaalt voor het product en je verwacht hiervoor uiteraard een goede levering en service in de plaats. In een vereniging met 99% vrijwilligers ligt dat toch wel iets anders. Natuurlijk doen deze vrijwilligers hun uiterste best om het "product" te leveren. Maar wij zijn met z'n allen voor een deel leverancier van dit product. Immers de leden, ouders, bewoners van onze dorpen leveren een deel van het product. De vraag stellen is in die zin hem ook beantwoorden naar mijn idee. Als we onze kinderen willen laten voetballen of zelf lekker willen sporten zullen we ook de bereidheid moeten hebben om zelf als leverancier op te treden. De contributie gaat immers niet naar het "inkopen" van trainers, begeleiders, vlaggers, coordinatoren, accommodatie beheerders, webbeheerders, commissieleden, wedstrijdsecretariaatsleden, bestuurders, scheidsrechter en nog vele andere leuke vrijwillige functies. De contributie is nodig voor huur van de velden en kleedkamers, het clubhuis, activiteiten, knvb wedstrijdorganisatie, ballen, opleidingen, gas water en licht, internet aansluiting, abonnementen voor muziek en televisie, nieuwe stoelen als ze versleten zijn en vele andere dingen, die het mogelijk moeten maken te sporten op een hele mooie accommodatie in een gezellige en veilige omgeving.
Natuurlijk is niet iedereen een goede trainer of scheidsrechter om maar twee rollen te noemen. Maar alle ouders en leden hebben hun specifieke kwaliteiten, die ze als leverancier kunnen aanbieden om samen die vrijwilligersorganisatie te versterken op hun manier. Daarmee beantwoord je op jouw manier de vraag die je stelt. Immers jouw kinderen worden vrijwillig begeleid door een vader of moeder van een ander kind, of door een ander lid die gewoon contributie betaald. De oplossing van de vraag zit dus in samen de schouders eronder te zetten. Vele handen maken het werk nu eenmaal licht.
Ik vind dat ieder naar eigen vermogen iets zou kunnen bijdragen aan onze vereniging.
In de afgelopen 2 maanden heb ik een groep vrijwilligers gezien waarvoor ik zeer grote bewondering heb. In de vakantie periode hebben deze 20 - 30 vrijwilligers bijna dagelijks gewerkt om het nieuwe seizoen met voetbal te kunnen starten, de kantine naar het mooie gezellige niveau te tillen dat we nu kunnen zien, de nieuwe website de lucht in te helpen, de bouw van het nieuwe kleedgebouw te begeleiden, en nog meer. Er was even geen tijd om ons af te vragen of dit nu wel bij onze vrijwilligerstaak behoorde. Deze groep had het doel scherp voor ogen. Door, door ... om deadlines te halen. Dat alles voor onze leden, teams, vrijwilligers, ouders, bezoekers en iedereen die op ons sportpark, op zijn of haar manier veel plezier hoopt te beleven in de komende tijd.

De Amerikaanse staatsman John F. Kennedy heeft wel eens gezegd: "Don't ask what your country can do for you, ask what you can do for your country."
Ik wil me uiteraard niet met de grootheid van deze president meten, maar ik zou willen zeggen: "Vraag niet wat jouw club voor jouw kan doen, vraag wat jij kan doen voor jouw club."

Ik hoop dat jij je ook aanmeldt om mee te helpen in ons vrijwilligers legioen van 250 mensen. Voldoening, vreugde en een geweldige vrijwilligersavond als dank namens onze vereniging zijn dan ook jouw deel.
Tot ziens bij de vrijwilligersavond.

Peter de Bruijn
21 jaar vrijwilliger bij VVHaarsteeg en voorzitter