Nieuws VV Haarsteeg

In gesprek met... Tony van Zon

09 maart 2020
Deze maand staat vrijwilliger Tony van Zon in de schijnwerpers.

Wie ben je en wat is je rol binnen VV Haarsteeg?
Mijn naam is Tony van Zon en vader van vier kinderen; twee zonen en twee dochters. Beide zonen (Jasper en Rens) voetballen bij onze vereniging. Jasper zit in de selectie en Rens voetbalt in de A1! Ik ben getrouwd met Ellen, die ook vrijwilligster is bij onze vereniging. Zij is wedstrijdsecretaris pupillen. Doordat de jongens hier voetballen ben ik vrijwilliger geworden.

Hoe lang ben je al vrijwilliger bij VV Haarsteeg?
Ik denk sinds 2001 toen Jasper een jaar of 5 was.

Waarom heb je besloten om vrijwilliger te worden?
Een vereniging draait op vrijwilligers en kan niet zonder. Ik vind dat als jouw kinderen lid zijn van een club en je kan iets doen, je het ook moet doen! Een mooie bijkomstigheid is dat het ook heel leuk is. Je ontmoet andere mensen en je hoort echt ergens bij. Je pakt samen een bakje koffie of een pilsje en de gezelligheid begint te komen!

Ik ben begonnen als leider van de F1. Ik hielp daar met trainen en daardoor ben ik enthousiast geworden om verder te gaan als trainer. Ik ben daar ook een opleiding voor gaan volgen: de trainerscursus pupillen D/E. Ik ben daarna nog een aantal jaar trainer geweest van de D4 of D5. Met de D4 zijn we nog eens kampioen geworden!

In 2006 ben ik gestart als voorzitter van de nieuwe opgezette sponsorcommissie. Een aantal jaren later kwam daar ook nog de Business Club bij. In deze sponsorcommissie was ik vrij actief in het werven van nieuwe sponsors. En niet geheel zonder succes! Veel nieuwe sponsors zijn door deze sponsorcommissie binnengehaald.

Ook in deze tijd maakte ik vaak gebruik van onze accommodatie voor het houden van vergaderingen en trainingen ten tijde van mijn vorige werkgever. Bijna elke maand waren wij er wel en stonden een stuk of 10-15 van die bekende rode auto's op de parkeerplaats. Vele ouderen van de dinsdagochtendploeg zullen het nog wel weten!

In 2013 ben ik gestopt als vrijwilliger bij VV Haarsteeg, omdat ik het even genoeg vond bij de club.

Maar.... Oude liefde roest niet!

Aangezien ik werkzaam ben in de bouw werd ik al snel gevraagd om mee te helpen met de nieuwbouw van onze nieuwe accommodatie. Ik denk dat ik samen met andere vrijwilligers meer dan 100 km (knipoog) aan kabels heb getrokken, welke boven het plafond of in de muur lopen. Dus gelukkig niet zichtbaar voor iedereen. Mede door deze kabels werkt internet, de beveiliging en hebben we licht in het pand.

Wat zijn je taken op dit moment?
Ik denk dat we een mooie accommodatie hebben neergezet en sinds die tijd ben ik ook weer actief als vrijwilliger. Ik ben begonnen als coördinator op zondag en op dit moment ben ik, ook op zondag, scheidsrechter senioren. Daarnaast ben ik als co-voorzitter weer actief in de Business club, samen met Ad van Korven. Al met al hebben we een mooie vereniging. Mede door de nieuwe aanpak, opzet, bestuur, e.d. begint de swing er weer in te komen. Ik denk dat de tijd nu rijp is voor mooie prestaties op alle velden en dit in combinatie met nóg meer nieuwe vrijwilligers.

Wat is het mooiste moment tot nu toe voor jou bij  VV Haarsteeg?
De kampioenschappen van de elftallen van mijn kinderen.

Wat zou jij willen veranderen bij  VV Haarsteeg?
Nog meer vrijwilligers betrekken bij het reilen en zeilen van de club. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. De lasten voor de vrijwilligers worden beter verdeeld en we bereiken meer. ALLEEN BEN JE SNELLER, MET Z'N ALLEN KOMEN WE VERDER.

En tot slot, met wie zou jij wel eens een kopje koffie willen drinken?
Ik zou graag eens een bakkie willen drinken met Dick Advocaat. 72 jaar en nog boordevol energie! En wat heeft ie bereikt he, bij Feyenoord. Is dat niet fantastisch?!

Wij zijn trots om te melden dat Bas Verbunt het co-voorzitterschap op zich gaat nemen. Samen met Joren gaat hij de taken van voorzitter… Meer >