In gesprek met... Kevin van Esch

Sinds het begin van dit seizoen is Kevin van Esch hoofd-jeugdopleiding onderbouw. Wij gingen in gesprek met hem

Kan je kort vertellen wat je tot nu toe in de
voetballerij gedaan hebt?

Ik ben toen ik 5 jaar was begonnen in de jeugd van VV Haarsteeg en heb daar eigenlijk tot het eerste elftal gespeeld. Tussendoor ben ik nog 2 jaar als speler actief geweest bij FC Den Bosch.
Nu speel ik alweer 6 seizoenen voor Wilhelmina 26 in Wijk en Aalburg. Als trainer ben ik ook begonnen bij Haarsteeg en was ik assistent trainer van Nico Vervoort, ik was toen 13 jaar. Daarna heb ik verschillende jeugdteams getraind bij Haarsteeg. Tussendoor heb ik via het CIOS mijn UEFA C Diploma gehaald en later nog UEFA B. Na een jaar of 10 trainer bij Haarsteeg te zijn geweest besloot ik om een keer in een andere keuken te gaan kijken en heb ik een jaartje bij FC Den Bosch gezeten en 5 seizoen bij Kozakken Boys in Werkendam. Dit jaar ben ik dus weer terug op het 'oude nest' en hoop ik de jeugdopleiding nieuwe impulsen te geven.

Hoe zijn de eerste maanden als hoofd-jeugdopleiding bevallen?

Het is op dit moment nog veel observeren. Ik moet zowel de trainers als spelers nog leren kennen. Dat zal nog wel een seizoen aanhouden voordat je daar een goed beeld van hebt. De eerste maanden waren vrij hectisch, uiteraard is alles nieuw en ook voor mij is de functie als aanspreekpunt iets nieuws. Ik heb me vooral nog bezig gehouden met de allerkleinsten, dus tot de JO9/10 om de circuittraining op maandag en woensdag vorm te geven. Dat loopt nu dus de komende maanden wil ik wat meer aanwezig zijn bij de JO11 tot JO13. Overigens kan ik altijd terugvallen op het Voetbalhart. Marcel Damen, Wim Vos en Antoine van Logten hebben me in de eerste maanden goed op weg geholpen.

Sta je in nauw contact met de trainers of is het meer een
coördinerende rol van een afstand en waarom?

In principe is het mijn rol om de trainers te helpen, ik ben dan ook op technisch gebied hun aanspreekpunt. Als zij hulp nodig hebben voor het maken van trainingen of vragen hebben hoe ze bijvoorbeeld een wedstrijd moeten coachen dan kan ik ze daarin wat tips geven. Op dit moment neem ik nog wel wat afstand en ben ik vooral nog veel aan het kijken wat er gebeurt. Binnenkort gaan we met iedere trainer de eerste maanden evalueren, dus ik hoop daarin ook wat input te krijgen voor mezelf zodat ik daar aan kan werken. Verder hebben we onlangs het 'Avondje Rinus' gehad vanuit de KNVB waarbij er zo'n 25 trainers vanuit de onderbouw aanwezig waren, dat geeft mij in ieder geval een goed gevoel. De trainers die nu actief zijn willen dus wat leren en zichzelf verbeteren. We zijn dan ook aan het onderzoeken of we nog wat aanvullende cursussen kunnen gaan aanbieden zoals de opleiding Pupillentrainer.

Hoe wil je het niveau van de jeugd structureel naar een
hoger plan helpen?

Het is denk ik belangrijk dat we trainers handvatten gaan geven om betere trainingen te gaan geven. Hierdoor worden spelers beter, maar is het in mijn ogen goed voor het plezier. Op dit moment wordt bijna ieder team getraind door een goedwillende ouder die vanuit de mini's instroomt bij een team. In sommige gevallen hebben zij nog weinig ervaring met het geven van trainingen. Het is mijn taak om de huidige groep trainers enthousiast te maken voor het vak, het is niet makkelijk om maar eventjes 10 kids training te geven. Daarnaast vind ik het belangrijk dat spelers van de selectie, O19 en O17 het trainerschap op gaan pakken. Zij beschikken over voetbalervaring en hebben het technische vermogen om iets voor te doen voor de allerkleinsten, dus ook zal ik wat spelers gaan benaderen om volgend jaar iets terug te doen voor de vereniging. Uiteraard ga ik dat niet alleen doen, het Voetbalhart zal mij hierin ondersteunen.

Waar wil je over 3 jaar staan met de opleiding van Haarsteeg?

Dit is een lastige vraag. Mijn doel is om voor komend seizoen een beleid in te voeren bij jeugd en die daadwerkelijk ook gaan volgen, ik heb daar wel bepaalde ideeën over maar moet dit nog ter sprake brengen bij het Voetbalhart. In ieder geval vind ik het belangrijk dat er in iedere leeftijdscategorie meer trainers zijn die gediplomeerd zijn. Dit kunnen uiteraard ouders zijn die een bepaalde ambitie daarin hebben maar ook de jongvolwassenen uit onze hoogste jeugd en de selectie. Het is aan mij dan ook de taak om hun warm te maken en te houden. Dit jaar wil ik daarvoor al wel een begin maken.

Wil jij sterker en fitter worden? Leden van VV Haarsteeg (en alle personen die wonen op hetzelfde adres) kunnen voortaan buiten sporten… Meer >

Nadat de huidige trainster Nikki van Wijk een paar maanden geleden helaas aankondigde te gaan stoppen als trainster van ons VR1 team,… Meer >

derby overzicht

17-08-2023