Nieuws VV Haarsteeg

Speel om te winnen, maar niet ten koste van alles !

KNVB logo
Column Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal
SPEEL OM TE WINNEN, MAAR NIET TEN KOSTE VAN ALLES!

Vlak na het bijtincident van Luis Suarez in 2012, kreeg de bond 40 meldingen binnen van spelers die door hun tegenstander waren gebeten. Een primeur in het amateurvoetbal. Er was nog nooit eerder sprake geweest van bijtende spelers. Toen Geert Wilders zijn ‘minder minder’-uitspraak deed, lieten voetballertjes eenzelfde geluid horen aan tegenspelers van Marokkaanse komaf. In het voetbal kun je er gif op innemen:

1. Mensen apen na wat ze zien
  2. We zijn de maatschappij in het klein
Toch gaan de hakken in het zand als je dit soort gedrag op de velden bespreekt. Ook in Zeist. Voorbeeld: de schwalbe van Arjen Robben in de thriller tegen Mexico, tijdens de achtste finale op het WK van 2014, die we uiteindelijk wonnen. ‘Alles is geoorloofd,’ roept het ene kamp, ‘zolang er maar geen rood gegeven wordt.’ Terwijl de andere partij beweert, dat we blij mogen zijn met de overwinning, maar een gele kaart achteraf niet onverdiend was geweest.

Ik stel me op het laatste standpunt, ook al weet ik dat de belangen in het topvoetbal groot zijn en emoties de overhand kunnen hebben. Tegelijkertijd constateer ik dat negatief gedrag een steeds grotere schaduw werpt over ons spel. Er gaat geen weekend voorbij, waarin ik niet word aangesproken door ouders die hun twijfel uitspreken of ze er verstandig aan doen hun kind te laten voetballen. Vrijwel iedere spelronde wordt dat vertrouwen op de proef gesteld. Vorige week nog, zagen we een voetballer van een amateurclub een tegenspeler een doodschop geven, zonder dat er een bal in de buurt was.

Waar het voetbal behoefte aan heeft, is een gezamenlijk gevoel, een context, waarbinnen het eigen gelijk niet boven dat van een ander wordt gesteld. Een sfeer waarin trainers durven toegeven, dat ze de scheidsrechter in zijn of haar waarde moeten laten en spelers snappen dat je met schwalbes een tegenstander een oor aannaait. We hebben coaches nodig, die de teams kennis met elkaar laten maken voordat de wedstrijd begint en de leiding tijdens het spel met rust laten. Het zou een verademing zijn, wanneer het besef doordringt dat er in het pupillenvoetbal geen Champions League-wedstrijden worden gespeeld, het voor de kinderen veel leuker is als pa en ma hun mond houden.

Met de dag meer, ben ik ervan overtuigd, dat we in het Nederlandse voetbal, net als in het rugby, toe zijn aan een Code of Football.

Want of je nu speelt, traint, fluit, vlagt, beheert, toekijkt, vadert, moedert of vrijwilliger bent:

Speel om te winnen, maar niet ten koste van alles. Win met waardigheid en wees vergevingsgezind als je verliest. Neem de wetten en de regels van het spel in acht. Respecteer tegenstanders, scheidsrechters en alle betrokkenen bij het voetbal. Verwerp valsspelen, racisme, geweld en drugs. Waardeer vrijwilligers net zoals professionals.

Geniet van het voetbal!

www.vvhaarsteeg.nl
Wil jij sterker en fitter worden? Leden van VV Haarsteeg (en alle personen die wonen op hetzelfde adres) kunnen voortaan buiten sporten… Meer >

www.vvhaarsteeg.nl