2022-05-28 NIVO Sparta JO15-1 - Haarsteeg JO15-1 (2-3)

01-06-2022

Het sprookje dat op 19 maart begon zou na 10 wedstrijden met de kampioensschaal moeten eindigen. En vandaag was het D-Day. Tot op het bot gespannen, met strakke koppies werd de vroege reis naar Zaltbommel in alle stilte aanvaard.
Voor een volgepakte tribune was de opkomst van beide team indrukwekkend. De DJ ging helemaal los en had al zijn sigarenrook voor een jaar opgespaard om dat in één keer de lucht in te pompen. NIVO Sparta had dat uitstekend voor elkaar.
Onder leiding van de jonge scheids H. Witjes begon Haarsteeg precies om 09.39 uur aan de aftrap van wedstrijd 230681.
Al in de 7e minuut had Teun de kans om Haarsteeg op voorsprong te schieten. Na een schitterende actie kwam hij oog in oog met de doelman maar dit keer was die hem de baas.
De Haarsteegverdediging moest een paar keer flink aan de bak om het sterke Nivo Sparta (NS) af te stoppen maar o.l.v. Tycho steeg eenieder naar grote hoogte. NS werd er moedeloos van.
En dan in de 10e minuut begon het opzwellende geluid van de tifosi Teun te begeleiden toen hij de bal op het middenveld veroverde en met zevenmijlspassen de complete NS-verdediging voorbij struinde om daarna nog even de doelman te piepelen. Een schitterende 0-1 waarna NS tweemaal moest scoren om Haarsteeg op de ranglijst voorbij te gaan.
In de 13e minuut bracht Vince iedereen onnodig aan het schrikken door een NS-aanvaller uit te kappen. Een minuut later kwam NS ineens op gelijke hoogte. Een hoge voorzet over Vince werd door de no. 7 gemakkelijk binnengetikt (1-1). Haarsteeg liet zich niet van zijn stuk brengen en kreeg drie minuten later een dot van een kans. Olivier werd overgeslagen waarna Teuns bal voor de doelman was. NS werd wat sterker, vuurde een paar waarschuwingsschoten af waar Vince vooralsnog niet erg van wakker lag. In de 23ste minuut was het wel raak. Een vrije trap van NS kon Vince niet klem krijgen waarna het een koud kunsie werd om de 2-1 binnen te schieten. NS dacht door te drukken maar had een slechte aan Vince die nu alles pakte. In minuut 27 was het afgelopen voor Steef die met een behoorlijke blessure naar de kant moest. Max zijn vervanger ging op rechts spelen en Olivier nam de linkerflank voor zijn rekening. In de 30ste minuut bereikte een verre bal van Stijn de volop sprintende Teun. De laatste verdedigster spelend voor dames Nederland onder 15, verkeek zich op de kracht van een betonblok waarna de weg naar het doel open lag. (2-2).
Een verdwaalde hoge bal van NS zeilde maar net over het Haarsteeg doel en de in de laatste minuut gegeven vrije trap was weer voor Vince. Na 40 minuten spelen werd er afgefloten.
Voor de vele toeschouwers tijd om even bij te komen.
Om 10.32 uur, een onbelangrijk gegeven alleen voor degene die alles bijhouden begon NS aan de tweede helft. Na 4 minuten zette Olivier Teun aan het werk. Na een lange sprint werd hij vlak voor zijn uithaal door de NS-aanvoerder keurig van de bal gezet.
NS op jacht naar dat ene reddende doelpuntje beukte steevast tevergeefs op de Haarsteegmuur waar het nog wel even spannend werd bij een pingelmomentje van Daan. Doordat NS meer en meer aandrong lieten ze achterin wat ruimte voor Haarsteegaanvallen. Een gevaarlijk indraaiende hoekschop van Olivier kon maar net door de doelman onder de lat vandaan gehaald worden. Aan de andere kant moest Vince weer languit naar de benedenhoek om de bal tot corner te stompen. Eén minuut later kroop Haarsteeg door het oog van de naald toen bij een misverstand de bal via de hak van Tycho de uitlopende Vince passeerde om zo het lege doel in te rollen. Waar hij vanDaan kwam weet niemand maar ineens was daar als een Godsgeschenk Daan die met een uiterste krachtsinspanning 88 hart attacks op de tribune en langs de lijn kon voorkomen. Hierna bleef Haarsteeg geconcentreerd voetballen en werkte zich het schompes om die 2-2 over de streep te trekken.
In de 17e minuut kreeg Max een klein kansje maar in de 25ste minuut kreeg Haarsteeg een veel grotere kans opgezet door Teun die in zijn scoringsdrift de vrijstaande Olivier even niet zag staan. Een minuut later verzuimde Max vrij voor doel zijn kopbal binnen te jassen. NS veerde wat op maar vond in Vince steeds een spelbreker.
In de 34ste minuut werd Olivier in zijn run naar de goal net op tijd net genoeg aangetikt om achterstand te voorkomen. Een hard schot van Teun was even later prooi voor de NS-doelman.
In minuut 38 zwol het geluid weer op toen Teun zich op het middenveld de NS-aanvoerder de baas was en stofwolken achterlatend als een speer richting goal rende om 20 seconden later de bal tegen de linkerpaal te rammen waarna de altijd mee sprintende Olivier de bal alsnog door het net joeg (2-3) Game, set and match! Het gejuich moet tot in Waardenburg e.o. te horen zijn geweest.
In de 43ste minuut was Joep uitgespeeld en werd vervangen door Jens. NIVO was kapot gespeeld en Haarsteeg bleef doorgaan. Een knappe rush gevolgd door een prima voorzet van Stan leverde niets op en bij een hoekschop in de 45ste minuut was Jens er nog heel dichtbij.
Om 11.18 uur, na 47 minuten spelen had dhr. H. Witte genoeg gezien en was het na het vuurwerk, het uitreiken van een schaal en de champagne het tijd voor de zegetocht richting luid toejuichende toeschouwers bij wie eindelijk de bloeddruk weer wat kon zakken. Kampioen in de hoofdklasse is niet niks nie. Spelers en staf, gefeliciteerd, dit smaakt naar meer. Fijne vakantie, we’ll meet again.